A„kiakadás” története és megértése
Biztosan mindenkivel előfordul a munkahelyén / üzleti
életben (de persze akár a magánéletben is), hogy történik valami (valaki mond
valamit, ír egy email-t, vagy bármilyen szituációban), aminek hatására teljesen
kiakad, kikészül, ideges lesz, felhúzza magát, ennek hatására pedig kiabál,
káromkodik, dühöng, vagy jobb esetben csak magában mérgelődik, duzzog.
Én is jártam és a mai napi járok így. Ezeket nem lehet
elkerülni. De mit lehet tenni, hogy jobban kezeljük és főleg, hogy legalább
utólag megértsük és feldolgozzuk:
Na ez lehet az a pillanat, amikor minden tanult, olvasott,
hallott, vagy akár begyakorolt konfliktus-kezelési, feldolgozási,
kommunikációs, megértési és egyéb módszertan, gyakorlat csődöt mond, mert nem
tudjuk azokat használni, mivel nem jutnak eszünkbe, vagy nem vesszük észre,
hogy miben vagyunk, vagy az érzelmek (düh, csalódás, harag, ijedség) elborítanak,
elhomályosítják az értelmes gondolkodásunkat.
Igen ez így van, és legtöbbször nem is érdemes próbálkozni
ilyenkor észérvekkel akarni hatni az éppen mérgelődő emberre, vagy akár
magunkra. Helyette hagyni kell egy kicsit kidühöngeni, kiereszteni a gőzt, vagy
szakszóval ventilálni. Hagyni magunkat is egy kicsit. Mert az még mindig jobb,
ha kicsit hangosabban vagyunk, vagy káromkodunk, mintha elfolytjuk ezeket az
érzelmeket, amely hosszú távon betegségekhez, de minimum kiábránduláshoz,
kiégéshez vezethet.
Persze az sem mindegy hogy éljük meg, mennyire hangosan,
durván, mennyire bántunk, idegesítünk másokat. Nem szabad túlzásokba sem esni,
lejáratni magunkat, esetleg komolyabb konfliktust kelteni, hosszú távra
ellenségünkké tenni valakit… Inkább próbáljuk meg kulturáltan mérgelődni, akár
kimenni a WC-re/ bemenni egy üres szobába és ott levezetni a feszültséget egy
kiáltással, pár ronda szóval, vagy akár valami kis mozgással.
Aztán ha ezen túl vagyunk, ne felejtsünk el elnézést, vagy
bocsánatot kérni attól, akit zavartunk, esetleg megbántottunk, főleg, ha Ő ártatlan,
szenvedő fél!
És mindezek után gondoljuk át egy kicsit a történteket. Mi
volt a szituáció, mi történt, ki, mit mondott, mi volt az a pont, mondat, kérés,
kijelentés, aminél elkezdett felmenni a pumpa? Megvan? Mit jelentett ez a
mondat nekem, miért volt érdekes, fontos, különleges, miért érte el, hogy
felidegesítsem magam? Mi az amit elindított bennem, mi jutott róla eszembe, mit
mozgatott meg bennem? Valamilyen korábbi tapasztalatra épült, vagy egy rossz
érzésre, eseményre emlékeztetett? Vagy valamilyen jövőben esetleg előforduló
rossz lehetőség rémlett fel?
Ha megvan, akkor gratulálok, megtaláltad az okot. Ha pedig
megtaláltad az okot, akkor megértheted, hogy amikor az a valami felmerül,
eszedbe jut bármiről, bármivel utalnak rá, akkor most már tudod, hogy Te így
reagálsz rá. Ezzel egyrészt legközelebb elkerülheted, ha a felmerülés
pillanatában tudatosan eszedbe idézed, hogy Héé én ilyenkor mérges leszek, mert
eszembe jut az a múltkori dolog, vagy annak a másik dolognak a lehetősége! De
ennek nem kell feltétlenül így lennie. Ha leesik a tantusz, akkor irányíthatom
magamat, a gondolataimat, hogy ne borítsanak el az érzelmek, hanem nyugodtan
reagáljak, átgondolom mi ez, miért van, megértem és továbblépek. Elfogadom, hogy ilyen szituációkra így szoktam
automatikusan reagálni, de megértetem magammal, hogy ezután máshogy reagáljak.
Érdemes ilyenkor a régi jól bevált trükköket alkalmazni, elszámolni 5-ig, venni
pár mély lélegzetet.
Másrészt felhasználhatod ezt a megértést további hasonló
szituációk megértéséhez, ezáltal a fejlődésedhez, tudsz változni, változtatni.
Az automatikus gondolatok, reakciók mögött viszont mindig van
még valami mélyebben. Amire gyakran nehéz rájönni, főleg nem elsőre. De a
sokadig hasonló eset után, ha tudunk időt és teret adni arra, hogy átgondoljuk
a történteket, akkor rá lehet jönni. Néhány tipp:
Ha pl. valami, valaki idegesít, akkor nézzük meg azt a
tulajdonságot, ami rosszul hat ránk. Mi jut eszünkbe, mit nem tudunk miatta
megtenni, vagy milyen cselekedetünk vész kárba, mit sajnálunk, mit szerettünk
volna, vagy szeretnénk tenni helyette?
PL. valaki sokat
beszél, nem jutok tőle szóhoz? Az zavar, hogy mi is szeretnénk valamit
elmondani?
ha valaki felülírja amin sokan dolgozunk? Az a baj, hogy nem
is volt kedvünk megcsinálni?
Mindig van valami mögöttes ok. Nehéz erre módszert mondani,
amivel megfejthetjük, rá kell érezni, át kell gondolni. Csak ezt meg kell
csinálni, nem szabad elfojtani magunkban se a gondolatokat, se az érzelmeket,
engedjük meg magunknak, hogy átgondoljuk, átérezzük. Ne féljünk attól mit
találunk.
Csak olyan dolog derül ki, amivel szembe tudunk nézni.
És ha megvan a mögöttes ok, akkor egyszerűen csak örüljünk,
hogy megfejtettük, megértettük.
Az a következő lépés, hogy azt is kezeljük, de az már egy
hosszabb történet…
Megjegyzések
Megjegyzés küldése