Teljesítményértékelés I.

Az üzleti coaching blog sorozat következő részében – mivel úgyis itt van ennek időszaka – a teljesítményértekelések által nyújtott, nyújtandó kihívásokat vesszük górcső alá.

Mi is ez a teljesítmény értékelés. Ez is a piacgazdaság és az azzal együtt hazánkba is megérkező multik egyik „terméke”. Nem minősíteni akarom, van akinek tetszik, van akinek nem, vannak elhívathatatlan érdemei, de okozhatnak konfliktusokat és külső, vagy bennünk felmerülő kérdéseket, kétségeket is.

A teljesítmény értékelésnek rengeteg módja, módszere van, a tesztektől az írásos, több lépcsős, fordulós írásos és végül a szóbeli, beszélgetős értékelések, beszélgetések formája mind megtalálható.
Ezek a visszajelzések sokszor nagyon jók és jól esnek az embereknek, de az is előfordul, hogy negatív visszajelzést kapunk, amit aztán fel kell dolgoznunk. Ami lehet teljesen újdonság, de lehet úgynevezett szembesítés is, amikor igazából valahol már mi is tudtuk, hogy valamiben nem vagyunk olyan jók, nem megy nekünk, de amikor az arcunkba mondják, az mégis más érzés…Vagy van, amikor úgy érezzük nem is kaptunk igazán visszajelzést, értékelést, mert a vezetőnk csak letudja a kötelező köröket, de igazából elmismásolja, nem mond semmi konkrétat, aztán az értékeléstől függő prémium, mozgó bér, esetleg előléptetés mégsem olyan, mint az alapján vártuk. Vagy egész egyszerűen elfelejtődik az egész értékelés, beszélgetés, nincs rá idő és csak egy hiányérzet marad utána…

Ezek történhetnek, amikor mi „kapjuk” az értékelést. Lejjebb megnézzük egyesével az eseteket, hogy mikor mit tehetünk saját magunkért.

De mi van akkor, ha nekünk kell adni? Az sem egyszerű mindig, mert mi van, ha nekünk nincs rá időnk, ha nekünk púp a hátunkon, vagy ha lelkiismeretesen végig akarjuk és tudjuk is csinálni, de nekünk valakivel rossz híreket, vagy kevésbé dicsérő szavakat közölni?  Ez sem olyan könnyű és ez is okozhat bennünk rossz érzéseket.

Na de miről is szól ez a mostani bejegyzés? Leírom miről nem:

Nem szól arról milyen technikákat, módszereket, eszközöket tudunk használni akár az előkészítésre, végrehajtásra, kiértékelésre, sem arról miért jó az értékelés, hogyan motiválja a munkavállalókat, vagy hogy ki, mikor és hogyan csinálja. Azért nem szól ezekről a cikk, mivel erről rengeteg forrásból lehet olvasni, ha csak rákeresnek az interneten, jobbnál jobb tanácsokat, módszereket és eszközöket lehet találni.
Néhány példa:

És akkor amiről viszont szól a bejegyzés? Hogyan készüljünk fel ezekre az eseményekre, akár vezetőként, akár beosztottként, valamint amikor az értékelés (írásbeli, beszélgetés) lezajlott, hogyan dolgozzuk fel magunkban a kapott információkat.. És itt megint csak nem feltétlenül az értékelések tartalmára gondolok, azaz arra, hogy milyen módon fejlesszem az ilyen vagy olyan képességeim, vagy hogyan változtassam meg ezt vagy azt, vagy hol mit tudok tanulni menedzsment, kommunikáció, vagy egyéb témában.

Nem, itt most arról fogunk beszélni, hogy egy-egy ilyen visszajelzés után:
·         hogyan tudom először is megérteni és tudatosítani magamban, hogy mit érzek,
·         hogy esett ami elhangzott,
·         majd hogy tudom ezt feldolgozni és ezután,
·         hogyan tudok belőle profitálni, építkezni,
·         hogyan döntsem el, hogy mit lépjek, merre menjek, mire van szükségem és végül,
·         hogyan tudom megtervezni, hogy ezeket a meghozott döntéseim meg is valósítsam!

Vagyis, hogyan ön-coaching-oljam magam….
Ok, akkor nézzük az eseteket – érdekes módon nem a felkészüléssel, hanem a feldolgozással kezdem, majd meglátják miért:

Én kapok értékelést, ami nagyon pozitív



Mi a tennivaló, van egyáltalán? Igen, szerintem van! Mert mi történik ilyenkor? Meghallgatjuk, kicsit mosolygunk, szépen illedelmesen megköszönjük, felállunk, kimegyünk és robotolunk tovább…
Pedig nem „csak” ezt kéne tennünk, hanem megállni egy pillanatra, felfogni, és ÖRÜLNI, MEGDÍCSÉRNI magamat, és nem utolsó sorban megjegyezni, amiket mondtak. Mert ezek az erősségeim, jó tulajdonságaim, erőforrásaim. Akár fel is írhatom egy doksiba, jegyzetfüzetben, post-it-re, amit kéznél van és amit elővehetek egy rosszabb, nehezebb, konfliktusosabb napon. Vagy ha nem tudok valamit megoldani, mert akkor is segíthet, ha a korábbi pozitív visszajelzésben ott áll, hogy jól bánok az emberekkel, minden problémát ügyesen megoldok, stb… Nem így van?
Hajlamosak vagyunk átsiklani a pozitív dolgok felett és csak a negatívakra figyelni. Ezért aztán rosszul érezzük magunkat… Szóval figyeljünk, legyünk jelen, és jegyezzük meg a jó dolgokat.
Lehet kicsit ünnepelni is, magunkban is, barátokkal, párral, ahogy jól esik. Egy cappuchino, vagy ízesített cafe latte a lenti ebédlőben, vagy este egy pohár bor vagy egy sör is jó lehet!
Az már non plus ultra – én nem akarok az előző bekezdéssel szembemenni - , hogyha azért ilyenkor is megkérdezzük, hogy ok köszönöm, örülök, hogy ilyen elégedettek velem, de mégis miben tudnék még fejlődni? 
És ezzel át is evezünk a második tipikus esetre:

Én kapok értékelést, ami nem (csak) pozitív, vagy akár kifejezetten negatív számomra



És ilyenkor mit tehetünk? Megint azzal kezdeném mit ne. Ne sértődjünk meg, ne kapjuk fel a vizet, ne lombozódjunk le, egyáltalán ne legyen erős érzelmi kitörésünk semmilyen formában. Legalábbis akkor és ott a beszélgetésen, vagy az írásos értékelés elolvasása után rögtön. Ezzel nem azt mondom, hogy ne éljük meg az érzéseinket, semmiképpen sem erre gondolok. Hanem, hogy ne engedjük eluralkodni rajtunk. Legalábbis az üzleti világban NE. Aztán később lehet. 
Erre nehéz konkrét javaslatot, akár gyakorlatot mondani. Mindig segít, ha fejben elszámolunk 5-ig, vagy veszünk pár mélyebb levegőt, vagy csak virtuálisan megrándítjuk a vállunkat és elraktározzuk az érzelmi vihart későbbre (de aztán fel kell dolgozni!). Vagy aki pszichológiában jártasabb, annak úgy fogalmaznék, hogy próbálja „elővenni” a felnőtt énjét (és kicsit háttérbe szorítani a sértődött, megbántott gyermeket, vagy a kötözködő szülőt)… Ezt hogyan lehet? Tárgyilagos, objektív viselkedéssel, kérdésekkel, kommunikációval.

Tehát ha az előbbiek sikerültek, akkor ezt az időt, főleg, ha szóbeli az értékelés, próbáljuk arra használni, hogy minél jobban körüljárjuk a kérdést, témát. Vagyis tegyünk fel kérdéseket, arról, hogy pontosan mit értenek az alatt, ami elhangzott. Ha úgy ítéljük meg, hogy nem kötözködés, akkor kérjünk példákat. Ha nem értjük, amit mondanak, nyugodtan kérjük meg, hogy magyarázzák el, vagy ha azt nem értjük ez miért probléma, akkor arra kérdezzünk rá. 

Eztán megkérdezhetjük azt is, hogyan lett volna jobb viselkedni, kezelni, mi lett volna célravezetőbb. Ezzel egyrészt azt mutatjuk (de ne csak úgy csináljunk), hogy érdekel a főnökünk véleménye, álláspontja, másrészt ebből is tanulhatunk, jobban megérthetjük.

Ezek során végig igyekezzünk higgadtak maradni. Aztán ha végeztünk ne felejtsük el megköszönni! És itt megint nem csak egy látszat köszönésre gondolok. Hanem tényleg legyünk hálásak, amiért valaki felhívta a figyelmünket valamilyen hibánkra. Tudom ez szinte viccnek látszik, annyira lehetetlennek tűnik. Pedig nem az, csak gyakorlás és hozzáállás kérdése
Vajon miért gondolom ezt? Azért, mert amikor felhívják a figyelmünket valamire, amiben nem vagyunk jók, akkor egyúttal arra is felhívják a figyelmünket, hogy miben tudunk fejlődni. Tudom ez még mindig nem hangzik túl jól. De akkor nézzük máshonnan.

Mi van, ha 2015-ben azt mondják nekem egy értékelésen, hogy nem delegálom elég jól a feladatokat, sok mindent magamnál tartok és mondjuk, hogy ekkor egy csoportvezető vagyok és már így is napi 10 órát dolgozom, mégis idegesen megyek haza, mert nem végeztem a tennivalóimmal. Közben meg a csoportom tagjai este 6-kor már sehol nincsenek, mert ők végeztek, amitől még idegesebb leszek. Mondjuk, hogy ez a szituáció a visszajelző beszélgetésen be is ugrik és ennek hatására el is határozom, hogy jobban fogom csinálni. utánajárok kitől tanulhatok, segítséget kérek másik vezetőtől, vagy akár a beosztottaktól, hogy szóljanak ha több feladatot tudnak vállalni… És ennek hatására csökken a terhelésem, majd a 2016-os teljesítményértékelés után közlik, hogy ebben milyen sokat fejlődtem és ugyan eddig nem is gondoltak rá  a delegálási probléma miatt, de mivel már ez nagyon jól megy, ezért felajánlanak egy magasabb pozíciót. Ahol még több feladat lesz  és még fontosabb lesz a delegálás.

Mi történt volna ebben a „mesében”, ha a 2015-s értékelésen kiakadok és nem is foglalkozok a delegálással? Nem fejlődöm, így nem ajánlják fel 2016-ban a magasabb pozíciót. Ráadásul valószínűleg kb. 2018-ban erre már magamtól is rájövök visszanézve, mert az ember a tapasztalataiból tanul csak, hogy ha nem így reagálok, viselkedek, talán máshogy lett volna…
Tudom, ez így nagyon le van egyszerűsítve, csak be szerettem volna mutatni, hogy mire gondolok.
Aztán ha kijöttünk a  beszélgetésről, és vagy eltelt egy kis idő, hogy elolvastuk az értékelést, adhatunk egy kis teret az érzelmeknek is. Mindent fel kell dolgozni érzelmileg is. Ha fáj, rosszul esik, bosszant, akkor adjuk ki – de ne bántsunk meg vele senki, se kollégát, se családtagot – igyekezzünk ezt sportban, mozgásban, vagy valamilyen más aktív dologban levezetni. Itt megint az a fontos, kinek mi segít. Nincs általános recept. Ismerjük meg magunkat e téren is, mi jó nekünk!



És amikor az első perceken, majd az érzelmi „lecsapoláson” is túl vagyunk, akkor tudjuk igazán feldolgozni a hallottakat. Ez is eltérő, kinek mennyi idő kell, van akinek 10-20 perc, van akinek aludni kell rá egyet, esetleg kell egy hét, hogy logikusan, felnőtt módon át tudja gondolni a hallottakat.

Ha úgy érezzük, hogy ez eljött, akkor „vegyük” elő, amit kaptunk, és egyesével nézzük végig a problémákat. Nagyon fontos, hogy ekkor se, vagy ekkor már ne kezdjünk el rágódni ilyeneken: miért vagyok ilyen, nekem semmi sem sikerül, sose leszek jobb, stb… Vagy ilyeneken se: miért velem történik ez, bezzeg a Gyula, Kati, Sándor, Julcsa… neki minden könnyen megy… Tudjuk, hogy ez nem igaz, mert mindenkinek van ami könnyebb az életében és van ami nehezebb…

Rendben, akkor tisztán látjuk és tudjuk, mit nem csináltunk tökéletesen, esetleg rosszul, tudjuk milyen tulajdonságunkkal, viselkedésünkkel van gond és ismerjük azt a szituációt, amiben ez kiderült, felmerült. A következő feladat az, hogy derítsük ki, hogyan lehet ezt a „hibánkat” kezelni.  
Ehhez először ki kell derítenünk magunkban, hogy ez tényleg rossz vagy hiányzó tulajdonság, kompetencia, viselkedésmód? Ezt úgy tudjuk meg, hogy gondoljuk át, milyenek lennénk e nélkül, vagy ha az ellentéte szerint, vagy a jobb megfelelőjeként működnénk. Képzeljük el hogy telne egy napunk a munkahelyünkön, családunk között, hogy viselkednénk?

Pl. ha az a probléma, hogy nem vagyunk elég beszédesek, képzeljük el, hogy hirtelen valami csoda folytán elkezdünk rengeteget beszélni. Bárhol, bármikor könnyen, frappánsan meg tudunk szólalni, jókat mondunk, szórakoztatóak vagyunk, ezzel esetleg a társaság középpontjába kerülünk.
ÉS most nézzük meg ebben a jövő-verzióban, hogy érezzük magunkat? Jól, szuperül, elégedettek vagyunk, ilyenekké szeretnénk válni? Ha igen, akkor görgessünk/lapozzunk lejjebb. Ha nem, akkor viszont folytassuk itt. Ha nem ilyenné akarok válni, akkor mi a megoldás? Akkor nem akarom „megtanulni” ezt a viselkedést, működést, tulajdonságot igaz? Mert nem érezném jól magam a bőrömben, mert nem én lennék. Hát akkor más megoldást kell keresni.

Ez mi lehet? Máshogy kell javítanom ezen a hibámon, mással van a baj, mást kell máshogy csinálnom? Vagy ez csak a szokásos automatikus ellenkezésem, hogy minden így jó ahogy van? Esetleg félelem valamitől? Ezeket át kell gondolni őszintén. Több verziót is érdemes megvizsgálni, a mi lenne ha kezdetű mondatok nagyon hasznosak ilyenkor. És ezt addig kell csinálni amíg olyan hibát, tulajdonságot, viselkedést nem találunk, amivel már jól éreznénk magunkat.

Ezután lehet megtervezni, hogyan jutunk el a mostani állapotunkból, működésünkből oda, hogy a vágyott működésünket, viselkedésünket elérjük.



Ezt pedig úgy tudjuk megtenni, ha a lehető legrészletesebben átgondoljuk, hogy is fogok működni, amikor már tökéletesen megoldottam azt a változást. Mit fogok csinálni, miben leszek jó, mit fogok érezni, amikor valami sikerült, mivel telik egy napom, hogy oldok meg nehéz eseteket, stb?
Aztán már „csak” az a dolgunk, hogy megnézzük, ebből a jövőbeni állapotból mi az amit már most is jól, vagy részben jól csinálok. Amiben már most is jó vagyok. Nem baj ha még nem teljesen, nem annyira, mint ahogy a tervekben elképzeltem. Elég ha csak egy kicsit már látszik az előjele annak, hogy meg tudom majd egyszer csinálni, jól tudom majd kezelni. Az előző példánál maradva: ha most még csak azt látom, hogy még nem tudok sokat beszélni, de ami érdekel, amiben szakmailag otthon vagyok, arról kis körben már igen, akkor ez már egy jó előjel.

Ezzel érdemes tovább foglalkozni. Mert az ilyen jól működő dolgokat kell megtartani és felerősíteni, minél többet használni és továbbfejleszteni. Így jutunk el majd a célunkhoz.
Ez egy nagyon nehéz rész, mert az emberek nagy része nem tudja magát objektívan nézni, vagy túl jónak, vagy túl rossznak látja magát egyes területeken. Próbáljuk meg mégis észrevenni ezeket a bíztató jeleket, mert csak ezekre fogunk tudni építkezni. Nem fogunk tudni hirtelen a semmiből szónokokká válni, ha összecsuklik a lábunk ha már három ember előtt kell beszélni. De tudunk kis csoportos szakmai előadást tartani, ha már most is szívesen beszélünk arról a szakmai dologról egy kollégánknak. Ilyen gondoljuk át mi segített, hogy éreztem magam, mitől ment jól, mitől éreztem magam kompetensnek, biztonságban. A feladat csak annyi, hogy ezeket erősítsük.

És ezt napról napra, hétről hétre vegyük elő, gondoljuk át, és nézzük meg hogy állunk. Egy virtuális létre hányas fokán vagyunk a jelenlegi „tudásunkkal” és   hova szeretnénk eljutni. Aztán minden héten nézzük meg, léptünk-e feljebb. Ha igen, akkor hogy csináltuk? Ha nem, akkor mi kell hozzá?
Ezeket a gyakorlatokat nehéz egyedül végigcsinálni, főleg, hogy rendszeresen foglalkozzunk vele. Viszont nem lehetetlen, csak akaraterő kell hozzá.
Ha mégsem megy egyedül, nem tudunk rá időt szakítani, egyedül nem ülünk le átgondolni, akkor segíthet ebben egy coach. Akár csak abban, hogy elindítson az úton, akár abban is, hogy időnként rákérdezzen hol állsz a létrán?
…..

Folyt köv az előkészületekről

ui: még azzal tartozom, hogy miért a feldolgozást vettem előre. A folytatásban részletesebben kitérek erre is, de a lényeg, hogy a feldolgozásban leírtakra kell felkészülni, igazán nem is magára az értékelésre. Legalábbis lelkileg, érzelmileg, szellemileg…. DE erről még bővebben..

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Az Ember a szervezeti változások Tükrében

Külső, belső rendrakás 1. rész

Három jelen-tudatosítás dolog, amit akkor csinálj ha hazaérsz a munkából